Mark & Lindie in de USA

Dag 19, San Francisco

Het is vandaag 6 september en dus 'Labour day' hier in de US. Parkeren hier in San Francisco is moeilijk en duur vanwege de grote tekort aan plaatsen en grote vraag ernaar, dus zijn we wandelend richting 'Fishermans Wharf' gegaan. Volgens google was het maar 30 minuten. We hadden wel bedacht de route ietwat te wijzigen om zo het stuk van Lombard met de vele kronkels te bekijken. Halverwege hebben we de route bijgesteld, want dat stukje light dus op een hoge heuvel en om nu ongeveer 4 blokken omhoog met een hoek van ongeveer 30 graden te wandelen leek ons geen goed plan zo vroeg in de ochtend.

Bij 'Fishermans Warf' nog even bij de 'Ride the Ducks' twee plekjes gereserveerd en een stukje doorgewandeld naar pier 39. Hier ben ik even bij de kerst winkel wezen kijken toen Mark naar de wc ging. Moet zeggen dat ik nog niet echt in kerststemming ben en dat ik de kerst winkel in Amsterdam leuker vond. Daar kreeg ik ooit in maart al een kerstgevoel. Daarna bij 'Dreyer's Waffle Cones' ijsjes gekocht. Hier maken ze dus ook de hoorntjes zelf. Bijna zoals ze een stroopwafel op een markt maken. Het waren hele grote ijsjes, en ze werden ook vol trots gemaakt. Je mocht 2 smaken ijs kiezen, Mark had (vanille & vanille cookie dough), zelf had ik (mint chocolate chip & caramel chocolate cookie). Er zat ook nog warme fudge in het ijsjes. Groot, maar heel lekker, echt een aanrader.

Daarna nog de kant van de pier waar de zee honden zit bekeken. Echt schattig zijn ze alhoewel er niet zo heel veel waren. Er waren wel een paar leuk in het water aan het spelen, en een leek wel een zeemeeuw te pesten. :) Inmiddels was het bijna tijd voor de tour dus zijn we richting de opstapplaats gegaan.

We hadden goede plaatsen, en kreeg ook nog een leuke gids. Een wat oudere man met goede humor. Zo een ritje is overigens ook goed voor de lacht spieren. Je krijg namelijk ook een fluitje die op de snavel van een eend lijkt en als iedereen er tegelijk op blaast is het best leuk. :) Na een stuk door de stad zijn we richting de water gereden, een deel van de rit was namelijk op de water. Best leuk, hij reed zo de water in voor een stukje varen in de haven. De 'Bay bridge' nog even van dichtbij bekeken en weer terug naar land voor de laatste deel door de stad. Inmiddels hadden we veel handige info gekregen, alleen was ie vergeten ons te vertellen waarom we bij alle 'Walgreens' op de eend fluitjes moesten blazen. Het was een leuke tour voor een leuke prijs, echt een aanrader.

Daarna nog bij een paar winkels naar binnen geweest, de nodige penny's door de machines gehaald en zijn we richting de 'Coit tower' gewandeld. Daar in de rij om naar boven te mogen. Volgens de verhalen op internet heb je hier een mooie uitzicht en dat was inderdaad waar. Een mooie uitzicht over de gebouwen, de 'Bay bridge', 'Fishermans wharf' & pier 39 en zelfs de kronkels in Lombard straat en de 'Golden Gate Bridge' was goed zichtbaar.

We zijn aan de andere kant naar beneden gewandeld met de trappen, daar kom je dan uit op een paar straten die heel erg steil naar beneden gaat. Hier is parallel parkeren dan ook verboden, alle parkeerplaatsen zijn haaks op de weg. Vanaf hier zijn we richting 'Chinatown' gewandeld. Nog een paar winkels bekeken, en richting de tram gewandeld, want we moesten nog richting de kronkels van Lombard straat. De ouderwetse tram was ook wel een leuke ervaring. Bij het remmen ruik je dus gewoon de brandlucht, maar ze stoppen wel en onze gids op de ducks had verteld dat ze vroeger wel veel ongelukken had maar nu niet meer en dat vond ie saai :).

Boven aan de kronkels zijn we er uitgestapt. Het was al snel een rit van 20 minuten met heel veel heuvels. Bij Lombard was het best druk. Via de rechter trappen zijn we naar beneden gewandeld. Daar had je een veel betere uitzicht dan boven. Na de nodige foto's zijn we via de trap aan de andere kant weer omhoog gewandeld. Vanaf hier was het 'downhill' naar het hotel dus wandelen ging goed, was maar ongeveer een kwartiertje.

's avonds zijn we richtig 'Japantown' gegaan voor de avondeten. Het eerste restaurant werkte alleen met reserveringen. Om de hoek zag we echter nog een leuke restaurant. Het was een sushi restaurant waar je aan een grote ring zat, in het midden stond een aantal koks sushi te maken, en de bordjes zat ze op bootjes die steeds in het rondte varen. Je mocht bordjes van de bootjes pakken en elk kleur had een zekere prijs. Het was heel lekker en 'Todai' is dus ook een aanrader voor sushi liefhebbers.

Na het eten zijn we nog langs pier 39 en de wharf gegaan, hier gaat echter alles om 22:00 al dicht. Best vroeg voor zo een grote stad. We hebben maar bij de 'Walgreens' wat choco als toetje gekocht gezien 'Dreyer's' al dicht waren. We zijn nog wel even bij de zeehonden blijven hangen.

Marty

Het is 8:51 uur en ik heb nu trek in ijs...