Mark & Lindie in de USA

Dag 17, Sequoia National Park

Vandaag gaan we op bezoek bij hele oude, grote bomen, ook wel bekend als Sequoia's. Na een lekker ontbijt, ze hadden weer een wafel ijzer :), hadden we nog snel de hotels in Fresno gecontroleerd, want deze had ik niet vooraf geboekt. Ik wilde eerst in Oakhurst overnachten, maar had niet in de gaten dat het Labour day weekend was, dus daar zat alle hotels vol, dus de 2e optie is Fresno. We besloten van de Roomsaver coupons gebruik te maken, want die had nog leuke hotels, dus we ging 's avonds wel een paar langs voor een kamer.

Onderweg zijn we door heel veel fruit plantages gereden. Ongeveer 5km vanaf de ingang begon de file. Het was dus te merken dat iedereen een lang weekend vrij had. Bij de bordje kon we echter zonder wachten een foto maken. Dus vermoed dat een groot aantal mensen de park wel vaker bezoekt. Door de drukte zijn we maar niet al te vaak gestopt. Het eerste gedeelte was een kronkelweg omhoog met een paar mooie uitzichten. Onderweg ook nog wegwerkzaamheden gehad waar het verkeer over een baan moest. Bij de 'Giant forrest' nog even moeten vechten om een parkeerplaats. Echt mega druk, maar we deden wat vele anderen ook deed. Eentje uitstappen en als er een auto weggaat snel op de plaats gaan staan en de ander reed de rondje. Als je dat dus niet doet op zo een dag heb je heel veel mazzel nodig voor een plaats. En er liep een meneer rond die bonnen uitdeelde aan de auto's buiten de vakken.

Helaas kon we door de drukte niet met de auto naar de 'Tunnel Log' rijden. Met de pendelbus kon je er wel langs. Dus hebben we maar een ritje op en neer gedaan, maar ik vermoed dat het in de auto en lekker langzaam rijden toch leuker kon zijn. Daarna weer verder omhoog gereden richting de 'General Sherman' boom. Onderweg nog heel veel Sequoia's gezien en bij de wat rustiger punten gestopt.

Vanaf het parkeerplaats was het ongeveer 700m naar beneden wandelen naar Sherman. Het ging best snel. Beneden was het druk, maar het is toch gelukt een foto te maken zonder anderen erop. Iedereen bleef netjes wachten op de rest. Ook nog de onderkant van zo een boom bekeken. Ze gaat dus niet dood van ouderdom en vuur kunnen ze ook tegen, maar als ze omvallen, dan is het gedaan met de pret. Ze hadden hier ook nog een tunnel uit de omgevallen Sequoia gemaakt, dus dat maakte wel een beetje op voor de andere deel. De wandeling omhoog ging iets minder snel, maar we hebben het gehaald :)

Onderweg nog gestopt om weer een penny tot souvenir te maken. En door naar het bovenste deel van de park waar 'General Grant'staat. Sherman is de grootste als het om volume gaat en Grant als het om omtrek gaat. Sherman is ook dood in de top dus groeit alleen nog in de breedte, Grant is nog vol leven en we denken dus dat een paar generaties verder hij dus als grootste levende organisme bekend zal staat en niet Sherman.

Hier in het noorden was het ook rustiger en voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Je kon een rondje lopen tussen de sequoia's door en er lag ook een om waarvan ze de binnenkant had uitgehold. Zelf kon ik er gewoon in staan zonder mijn hoofd te stoten. Ongeveer halverwege de rondje stond Grant. Hij maakte een groter indruk dan Sherman.

Het was een leuke rondje met best veel grote sequoia's. Echt een aanrader.

Op de weg richting Fresno nog een mooie zonsondergang meegemaakt. We zijn een paar keer gestopt voor de nodige foto's :)

In Fresno zijn we langs de Holiday Inn gereden, ze hadden echter nog maar 1 kamer en daar geld de kortingsbon niet voor. We besloten verder te kijken en bij de Best Western hadden ze nog een kamer, we konden zelfs een kamer met 2 queen bedden krijgen. De keuze was dus snel gemaakt. We kregen een hele ruime kamer en de queen was dus kleiner dan we gewend zijn dus we waren blij dat we er 2 van hadden. Voor avondeten nog even langs de Mac gereden een een beetje op tijd naar bed want morgen staat er een lange rit op de planning.

Marty

Hahaha, geweldig die droge 'Nederlandse' humor!